Friday, May 14, 2010

pelajar perubatan~~~


ahhh..rindu giler..lamanye tak jenguk blog..blog walking pun tak sempat..sepanjang 3 minggu lepas..otak ini sangat bekerja keras untuk exam micro,patho dan pharm.

Tak sangka rupenye saya dah bergelar 3rd med student..rasa macam baru je sampai Ireland ni..dah 3 tahun kat sini..dulu-dulu masa 1st year saya suke main-main..sekarang pun main jugak..hihi~~
Saya mengaku,masa SPM adalah tahun yang saya paling rajin study dan struggle.Taktau nape.Saya ni dah la sekolah biasa je,bukan asrama penuh pun tapi asrama yang dipenuhkan je.Target masa tu nak amik medic UIA je..tak target oversea ni pun..

Alhamdulillah..rezeki saya yang Allah kurniakan ni..kita hanya merancang Allah yang tentukan.Memang menjadi anak sulong ni susah jugak sebab konon-konon nak jadi role model untuk adik-adik.Tapi hakikatnye adik saya yang banyak bagi support.Diorang selalu tolong baca yasin masa saya exam....wahhh rindunye kat diorang..

Masa saya 1st year,kawan saya kat Malaysia ada la tanya "ko ni belajar medic ke tak ni??macam relax je.."Mana taknye,saya sempat je tengok movie,keluar shopping,g travel lagi.Dulu bila orang tanya susah ke medic?saya mesti jawab takde lah..biasa-biasa je.Nak tau nape saya cakap macam tu??bukan sebab saya berlagak..tapi sebab saya rasa saya tak push myself to the limit..study last minute..lepas tu target just nak pass..bukan macam orang lain..nak distinction sume..

Tapi sekarang,baru saya mengaku medic tu susah dan bukan saje kena orang yang hardworking.Tapi dia jugak kenalah gifted. Saya ngaku,saya ni bukan jenis gifted.Jangan harap sekali baca nak terus ingat macam komputer..otak dah berkarat.Kadang-kadang rasa jeles dengan kawan-kawan yang pandai.Tapi sebab tahu kemampuan diri ini yang perlu berusaha gigih..saya takde la rasa nak merungut.Bukan tidak mensyukuri nikmat,tapi rasa terhempap dengan beban buku medic yang berat dari diri saya ni.

Bila masuk tahun ketiga ni,baru tau medic ni bukan sekadar baca tapi perlukan ingatan yang kuat dan kosentrasi yang tinggi.Cuba bayangkan nak hafal pathology of disease yang beribu-ribu..tambah dengan nama canggih,tak termasuk lagi nama ubat yang tersasul-sasul nak sebut.Nak hafal mode of action lagi,nak hafal adverse effect lagi.Kadang-kadang rasa macam nak record segala dalam otak ni supaya bleh play,forward,rewind automatic macam tu je.

Bagi saya,belajar medic tak boleh sorang-sorang.Kalau sorang mungkin saya boleh mati sebab stress ataupun mati kena hempap buku.Saya bersyukur ada kawan-kawan yang banyak tolong.thanks to wani,nisya,ummi,dan fatin.tak lupa jugak wat yasmin yang slalu tolong masak time kitorang nak exam.Sayang korang semua!!!!

Last sekali nak cakap,kepada yang tengah belajar medic,ataupun yang baru nak belajar medic,belilah cream mata....sebabnye bila korang bersengkang mata untuk study..esok lama-lama dah macam hantu..tua macam makcik umur 45 walaupun baru umur 25..INI SERIUSS...bukan main-main.

ini saje celoteh hari ini..esok mau picnic!!!

1 comment:

iNsoMniA bOy said...

susah dahulu..senang kemudian..amin..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails