Tuesday, May 18, 2010

hari ke-2 aku di cardiothoracic surgery

ni last rotation before balik Malaysia..in about 2 weeks i got pharm viva..
3rd year memang parah..lepas je exam seminggu..cuti pun tadak...terus masuk rotation..exam plak in between rotation..waaa..tak sabar nak abiskan sume..doakan ye

Semalam hari 1st masuk cardiothoracic team..rupenye ada 2 team..saya pilih cardiac..
datang kul 9 pastu jumpa registrar dia cakap kena datang kul 7.30..tapi saya bagi excuse hari 1st register kul 9..then, dia suruh g pakai scrub dan tengok CABG surgery.
CABG stand for coronary artery bypass graft. In which amik vein di kaki dan ganti jadi blood vessel kat heart sebab blood vessel yang original tu dah block..ni gara-gara makan lemak banyak..campur tak senaman sekali dengan merokok...wahhh saya trasa sebab saya pemalas senaman dan makan banyak.tapi saya tak merokok ok!

4jam kot berdiri..lenguhhss otot-otot sekali ngan pinggang..itupun masuk lewat 2jam.klu masuk dari awal..amik kau 6 jam berdiri.Nurse plak simpati ngan saya siap suruh pegi lunch..bagus2..penat sangat dah tengok..tapi best giler tengok..orang tu siap 2 bypass plus dengan aortic valve replacement..darah percik merata-rata jugaklah..nasib doc yang wat tu baik sangat..Nama dia Sarah Early..jenis yang sempoi-sempoi je..sukenye..

Hari ni semangat saya pegi kul 7.30pg sebab nak catch up ward round.pastu takut ngan consultant sebab kawan saya cakap dia garang.Nasib consultant takde..masa sampai kat ward tu..tiba-tiba dengar suara mat salleh panggil 'amy' dengan nada irish..'Amy' panggilan mudah untuk mat salleh aje okess..

Rupenye Dr Sarah tu ingat saya..wahhh terharu..padahal semalam dia bukan nampak muka pun time surgery sebab pakai mask..Dia cakap semalam saya nampak mature dari hari ni..U look shorter than i thought...aduiii memang la saya rendah..sebab tu nurse semalam bagi step untuk saya tengok surgery..Tapi best sangat Dr Sarah ni..sempoi giler..pastu jumpa thoracic team..Dr Sarah saje tanya mana student thoracic team..dia tepuk-tepuk bahu saya cakap student team dia datang.hihi..seronok geng ngan Dr...

Hari ni dia suruh g study library pasal aortic stenosis dan aortic dissection..dia cakap takyah g surgery sebab sama je macam semalam..so saya pun balik awal..sebab boleh berceloteh ni..japgi nak g hospital balik sebab ada tutorial..ok..see u later...nanti saya citer banyak-banyak lagi ek:P

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails