Sunday, March 21, 2010

keropok lekor perantau...made in Dublin.haha

handmade ni..kempunan keropok lekor sangat..so apa kata DIY
senang je..bahan-bahannye

2 ekor ikan makerel( tapi BK guna dlm tin je sebab pasar tak bukak)
2 1/2 cawan tapioca starch flour(tambah sikit tepung jagung dalam 2 sudu)
1 sudu besar baking powder
tepung gandum
Air
Garam
Perasa

Cara-cara

1)Bersihkan ikan dan asingkan tulang dan isinya(tapi kalau guna tin senang..hehe)
2)Mesinkan isi ikan sehingga hancur
3)Masukkan tapioca flour dan corn flour, mesin sekali lagi sambil menambahkan sedikit demi sedikit air sejuk sehingga mendpt adunan yg lembut.
4)Pastikan adunan tidak terlalu lembik atau keras
5)Gentel / uli dengan tangan membentuk saiz memanjang
6)Alaskan dengan tepung gandum supaya gentelan tak melekit
7)Panaskan air hingga mendidih
8)Masukkan keropok lekor
9)Angkat setelah ia timbul dipermukaan air beberapa ketika(lama sikit biar timbul sebab takut dalam kurang masak)
10)Boleh dimakan terus atau digoreng(lagi sedap digoreng!) :)


inilah ikan makerel dalam tin..boneless..haha.memudahkan kerja anda


adunan..jgn terlalu keras atau terlalu lembut okie!


dapat la lebih kurang 12 batang keropok lekor...


direbus dan ditoskan


taraaa..siap! sungguh enak dimakan begitu saja...hehe

ok la..setakat ini saje potpet dapur kita..hihi..selamat mencuba..cewah macam rancangan memasak pulak..inilah masalah bila orang x reti masak dapat masak..dia punye satisfaction melambung menggunung..aduiii

9 comments:

NISYA said...

len kali wat lg...wat byk2...hahaha

hazwanitcd said...

ahax...btol2...bwk pegi picnic..yeay~..... hariz nak raser....lol

budak _kecik said...

okay!no prob..haha..

akrimi said...

wah..kitaorang kat malaysia pun belik jek...tahniah2...good effort la...boleh jadi isteri orangd ah ni BK..haha...aimi2....tak sangka kawan2 ku ni dah besar panjang n pandai masuk dapur nak asapkan kuali..hak hak..

budak _kecik said...

ahaha..ni la kalau dh duduk jauh..
klu kempunan mmg brusaha..

Fatein Wan Omar said...

fuiyo! mantap! nak trylah nanti!

budak _kecik said...

try jgn tak try..hehe

dR Hannah said...

huwaaa~~ nak kene try buat ni!

nuurhabibah said...

Wow!Mantap!kreatif dan innnovative =)

iA, boleh cuba satu hari nnt

Thank you for the recipe!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails