Monday, July 26, 2010

berangan nak jadi GP

ahaa...saya cakap saya dah abis elective tapi sebenarnye belum cukup..sepatutnye elective 4 weeks tapi saya wat 3 weeks je kat hospital..another week wat kat clinic aunty saya..pegi 2 hari tapi sign untuk seminggu(huahuahua..jahatnye saya..pemalas:P)

Saya ingat lagi masa kat Dublin,kalau doc atau classmate tanya nak jadi apa..mesti saya jawab nak jadi GP.bukannye apa,saya malas nak jawab specialty len takut dia tanya in details kan saya taktau nak jawab.Sebenarnye,dalam otak saya ni still berbelah bagi taktau nak jadi apa..kejap surgeon kejap anaesthetist..macam-macam aznil lah..

Hari ni pegi klinik aunty..duduk dari kul 9 sampai 1.30 pastu sambung kul 3 sampai kul 5..serius tak rasa penat..seronokkk..patient ramai tak putus-putus..patut la orang cakap boleh buat duit kalau bukak klinik(kuikuikui...itu yang saya duk berangan..hampesss)

Banyak case yang dapat tengok,memandangkan makcik saya ni doc perempuan..so ramai la patient pompuan yang datang especially yang ada problem kewanitaan.Diorang rasa lebih selesa dengan doc pompuan..tambahan makcik saya ni lembut orangnye..sangat-sangat la disenangi. Hari ni je saya dah belajar 5 kali tengok ultrasound untuk tengok fetus dalam kandungan..even ada makcik yang umur 42thun nak dapat twin..nampak jelas ada 2..hehe..
Pastu dapat tengok macam mana nak wat papsmear and cara nak letak IUD(intrauterine device)..menarik..selain tu ada jugak la orang yang masalah keluarga,masalah kerja..datang citer ngan doc..maybe diorang rasa ada bonding and trustworthy ngan doc so diorang share masalah..dari doc dah rasa tukar jadi kaunselor dah rasanye..hehe

Emmm..lagi apa yang saya belajar ek?ahaa bukan senang nak handle budak-budak..diorang ni kalau dah demam tu..susah betul nak check.Letak je stetoskop terus nak nangis..aihhhh..
Tapi bila tengok sume ni rasa best la plak jadi GP, tak rasa stress macam doc yang keja kat hospital tu...makcik saya masa lunch siap bleh amik anak kat skolah..lunch together lagi..emm macam masa untuk family tu kira ada la kan..

Esok nak pegi lagi..hehe..seronok..learning is fun(iye ke?)

dialog random kul 9 malam tadi semasa balik di sofa menonton tv
tiittt..tittt..tittt(bunyik text masuk phone)

mama:amboi asyik msg mr f je..
me:hehehe(sengih tanda no komen)
mama:suke n sayang sangat la tu
me:mana ada..biasa2 je la(ayat 'penafian'..haha)
mama:bagi menikah baru tau
me:ishhh..xmau la(dalam hati..mau2..wekkkk)

okay sangat random..nyte semua
dialog di atas tidak sesuai untuk kanak-kanak berumur 13 tahun ke bawah dan juga ibu mengandung yang loya tekak..sebab nanti nak termuntah baca...ngeee~~

2 comments:

fatinnadirah said...

aimi.. tadi fatin dah ponteng satu hari.. pastu plan taknak gi terus dah minggu ni.. sbb mcm dah mati kutu kat surgical ward tu.. (psaipaaa la fatin buat 4 minggu)..
tgk2 tadi baru realize ada assessment form kena bagi balik kat kolej. jadi terpaksa la pegi lagi 4 hari. huhu

harap2 diorang tak sedar yg fatin tak gi tadi.
ok aimi, selamat bercutii :D
p.s fatin pon mengidam nak minum root beer a&w. tunggu abis elective ni nk p a&w la. :)

budak _kecik said...

aimi lama x bukak blog sbb p kl duk umah makcik..segan nk mintak broadband kat dia..hehe...ni aimi nak p tganu plak...btw,dah makan a&w:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails